Le programme du colloque Épistémologie de l’analyse musicale : Quelles théories, quelles méthodes, pour quelles musiques dans quels contextes disciplinaires et culturels ? (EMA-2023) est désormais publié (programme plus bas et ici [1]).
Le colloque se tiendra du 29 au 31 mars dans le petit auditorium de la Bibliothèque François-Mitterand (Quai François Mauriac, 75013 Paris).
L’inscription est gratuite mais obligatoire et se fait jusqu’à mercredi 8 mars 2023 à partir de ce lien [2].
Pour ceux et celles qui se déplaceront de loin: des informations sur le trajet jusqu’au la BnF et sur les hôtels à proximité sont disponibles ici [3].
[1] https://ema-2023.sciencesconf.org/data/pages/Program.pdf
[2] https://ema-2023.sciencesconf.org/registration
Wednesday March 29
9:30 am Coffee and Registration
11:15 am Introduction
11:30 am Keynote 1: David K. L. Chua (The University of Hong Kong, China) “Epistemological Musings: Changing the Subject and Missing the Object”
12:30 pm Tour of the Venue
1:15 pm Lunch (BnF Canteen)
3:15 pm Session 1: Analysis and Musicology
Chair: David K. L. Chua (The University of Hong Kong, China)
3:30 pm Anna Yu Wang (Harvard University, USA)
“Knowing Texture through Sociality”
4:00 pm Jakob Uhlig (Philipps-Universität Marburg, Germany)“Analyzing Musical Analysis: A Case Study of the Reception of Chromatic Completion in the Works of Fritz Heinrich Klein and Nicolas Obouhow”
4:30 pm Adrien Malemprez (Université de Liège, Belgium)
“L’exotisme musical cinématographique : méthodes d’analyse et problématiques”
5:00 pm Coffee
5:30 pm Lennart Ritz (Georg-August-Universität Göttingen, Germany)
“Sonic Traces: Analysis and Sound Recordings in Comparative Musicology”
6:00 pm Nidaa Abou Mrad (Université Antonine, Lebanon)
“Grammaire générative, sémiose et évaluation neurocognitive émotionnelle des énoncés musicaux relevant (notamment) de la modalité”
6:30 pm Keynote 2: Ariane Jeßulat (Universität der Künste Berlin, Germany)
“The Language of the Conquerors – Music Theoretical Standards as Colonial Mimicry”
7:30 pm Cocktail
Thursday March 30
8:30 am Coffee and Registration
9:00 am Session 2: Analysis, its Methods and Discourses
Chair: Nicolas Meeùs (Sorbonne Université, IReMus, France)
9:15 am Riccardo Castagnetti (University of Modena-Reggio Emilia, Italy and Harvard University, USA)
“Between Example and Exemplar: 18th-Century Music Analysis in Giambattista Martini and Giuseppe Paolucci”
9:45 am Philippe Lalitte (Sorbonne Université, IReMus, France)
“Les outils audionumériques d’analyse du son et de la musique dans le cadre de l’analyse d’interprétations musicales enregistrées : objectifs, méthodes et limitations”
10:15 am Pierre Couprie (Université Paris-Saclay, Centre d’Histoire Culturelles des Sociétés Contemporaines, France)
“Les modes d’existence des objets numériques en analyse musicale : vers une musicologie contextuelle”
10:45 pm Coffee
11:15 am Pablo Gómez Ábalos (Universidad de La Rioja, Escuela Superior de Música de Alto Rendimiento, Spain)
“Corporeal Music: A Theory of Three-dimensional Analysis under the Concepts of Expressive Complex (EC) and Emotional Form (EF)”
11:45 am Lee Cannon-Brown (Harvard University, USA)
“Analysis, Materialism, and Speculation”
12:15 pm Keynote 3: Nicolas Meeùs (Sorbonne Universié, IReMus, France), “Music writing and analysis”
1:15 pm Lunch (BnF Canteen)
3:15 pm Session 3: Analysis According to Cultures
Chair: Ariane Jeßulat (Universität der Künste Berlin, Germany)
3:30 pm Bassirima Kone (Université Félix Houphouët-Boigny, Ivory Coast)
“Problématiques identitaire, fonctionnelle et analytique des musiques africaines du Bêrê au Coupé-Décalé”
4:00 pm Sylvie Le Bomin (Sorbonne Université, IReMus, France), “To the roots of Gabonese musical heritage”
4:30 pm Holy Razafindrazaka (Université d’Antananarivo, Madagascar) “L’analyse selon les Cultures, Cas de Madagascar”
5:00 pm Coffee
5:30 pm Martin Scherzinger (New York University, USA)
“Meter, Africanized”
6:00 pm Chae-Lin Kim (Universität der Künste Berlin, Germany)
“What is the proper way to analyze signed music? Music in Deaf culture”
6:30 pm Workshop / Concert
7:30 pm Conference dinner for active participants (speakers + organizers), [location TBA]
Friday March 31
8:30 am Coffee and Registration
9:00 am Session 4: Analysis and Theories
Chair: Thomas S. Christensen (The University of Chicago, USA)
9:15 am Netta Huebscher (University of Gothenburg, Sweden)
“Invoking the Modal Nymph: the emergence and dissemination of the concept of modality in Swedish folk music”
9:45 am Corinne Frayssinet Savy (IReMus, France)
“Rythme, silence, mouvement à la croisée épistémologique de l’ethnomusicologie et de l’anthropologie de la danse”
10:15 am Adam Filaber (McGill University, Canada and Sorbonne Université, IReMus, France)
“Pour une uniformisation du langage musicologique : étude de cas sur la syntaxe”
10:45 am Coffee
11:15 am Sebastian Wedler (Utrecht University, Netherlands)
“Making Worlds of Musical Time: Nelson Goodman, and the Epistemological Divide Between Schenkerian and Neo-Riemannian Theory”
11:45 am Stefano Mengozzi (University of Michigan, USA)
“Theory, Analysis, History”
12:15 am Keynote 4: Thomas S. Christensen (The University of Chicago, USA)
[title TBA]
1:15 pm Lunch (BnF Canteen)
3:15 pm Session 5: Analysis vis-à-vis Traces, Data and Musical Repertoires
Chair: Christophe Guillotel-Nothmann(CNRS, IReMus)
3:30 pm Ron Cohen (University of Haifa, The Center for Middle Eastern Classical Music Jerusalem, Israel)
“Formalizing the unformalized: a case study in Hindustani Music towards a theory of voice leading assisted by MIR tools”
4:00 pm Jean-François Goudesenne (CNRS, IRHT, France)
“Analyses apologétiques de quelques chefs-d’œuvre ‘grégoriens’ : quelle résistance face aux données archéo-philologiques d’une genèse par réécritures successives ?”
4:30 pm Richard Freedman (Haverford College, USA) and Philippe Vendrix (CNRS, CESR, France)
“What Can We Teach Machines about Renaissance Counterpoint, and What Can They Teach Us about Analysis?”
5:00 pm Coffee
5:30 pm Antoine Petit (Université Lyon 2, France)
“The Best of Both Worlds: On Continuous Ontologies, Mixed Methodologies, and Regaining What Is Lost in (Popular) Music Analysis”
6:00 pm Olivier Lartillot (University of Oslo, RITMO Centre for Interdisciplinary Studies in Rhythm, Time and Motion, Norway)
“Towards a comprehensive modelling framework for computational music transcription/analysis”
6:30 pm Roundtable organized by Jonathan Goldman (Université de Montréal, OICRM, Canada) and Christophe Guillotel-Nothmann (CNRS, IReMus, France)
7:30 pm Conclusion